Alternator – budowa, działanie, awarie

2019-03-29 R M

Alternator to urządzenie niezbędne, by auto działało poprawnie. Jest niezwykle proste, jednak jego wynalezienie stało się kamieniem milowym w rozwoju przemysłu. Stworzył je w 1891 roku Nikola Tesla i choć od tego czasu regularnie jest modernizowane, schemat jego działania niezmiennie pozostaje taki sam.

Czym jest alternator?

Alternator to po prostu prądnica prądu przemiennego wykorzystywana do doładowywania akumulatora. Energia mechaniczna wytwarzana przez auto jest w nim przekazywana do wirnika, który wytwarza pole magnetyczne, dzięki któremu zamieniana jest ona na prąd przemienny. Później specjalne diody alternatora przekształcają go w prąd stały przekazywany do akumulatora. Podstawowe części alternatora to stojan, który otaczają trzy uzwojenia, elektromagnes zwany wirnikiem, zasilany przez pierścienie ślizgowe i szczotki, oraz pasek alternatora.

Co może się zepsuć w alternatorze?

Eksploatacja samochodu w naturalny sposób sprawia, że części alternatora stopniowo zaczynają się psuć. Najczęściej przyczyną awarii tego urządzenia jest zużycie szczotek lub łożysk, ale nierzadko zdarzają się także uszkodzenia mostka diodowego lub regulatora napięcia, zwarcia czy też zatarcia w wyniku gromadzącego się brudu.

Objawy uszkodzenia alternatora

Najbardziej oczywistym objawem awarii jest zaświecenie się kontrolki ładowania akumulatora. Powodem do sprawdzenia alternatora są jednak także wzrastające wraz ze zwiększaniem obrotów hałasy dochodzące z silnika, przepalanie się żarówek lub ich nierówne świecenie czy szybkie rozładowywanie się akumulatora. Jeśli zaobserwujemy któryś z tych objawów, najlepiej od razu udać się do specjalistycznego warsztatu, by zdiagnozować problem i nie dopuścić do dalszych uszkodzeń.

Co z zepsutym alternatorem?

Jeśli alternator przestaje działać prawidłowo, nie zawsze oznacza to konieczność kupna nowego. Często równie skutecznym, a dużo tańszym rozwiązaniem jest poddanie go regeneracji. Regeneracja alternatora polega na jego wymontowaniu, rozłożeniu na części i oczyszczeniu, po którym następuje diagnoza. Za pomocą odpowiednich urządzeń specjaliści oceniają stan wszystkich części i stwierdzają, które z nich są zużyte lub niesprawne. Potem, po ustaleniu z klientem ceny naprawy, następuje ich wymiana. Regenerowany alternator jest w 100% sprawny, a jego praca nie różni się jakością od pracy nowego urządzenia.