Najczęstsze przyczyny awarii rozrusznika

2018-08-24 R M

Rozrusznik to podzespół, który jest niezbędny do prawidłowego działania samochodu. Jak sama nazwa wskazuje, służy do uruchamiania silnika spalinowego. Wprawia on w ruch obrotowy wał korbowy silnika, co powinno doprowadzić do uruchomienia auta. Jednak nie zawsze tak się dzieje. Jakie mogą być tego przyczyny?

Usterki rozrusznika, zarówno te mechaniczne, jak i elektryczne, da się usłyszeć lub odczuć, dlatego samemu łatwo możemy zdiagnozować rodzaj awarii, zwracając uwagę na charakterystyczne objawy.

Przekręcasz kluczyk, a rozrusznik nie reaguje?

Jeśli przyciskamy starter albo przekręcamy kluczyk, a samochód nie reaguje, nie zawsze jest to wina rozrusznika. Możliwe, że przyczyną jest rozładowanie się akumulatora. Takiego podłoża problemu możemy spodziewać się zwłaszcza, jeśli samochód był długo pozostawiony na dworze podczas zimy. Najlepiej więc na początku sprawdzić poziom naładowania akumulatora.

Kiedy upewnimy się, że wina nie leży po jego stronie, powinniśmy zobaczyć, czy główne przewody rozrusznika nie są  przerwane lub czy powodem nie są zaśniedziałe klemy (nalot korozyjny w postaci białego proszku). Należy w takim przypadku oczyścić klemy ściernym papierem i przesmarować wazelina techniczną. Następnie możemy sprawdzić, czy uszkodzeniu nie uległa stacyjka albo jej przewody. Jeśli i tutaj nie znajdziemy przyczyny, prawdopodobnie problemem jest niepoprawna współpraca wyłącznika elektromagnetycznego z rdzeniem.

Rozrusznik nie działa, ale słychać stuki

Jeśli samochód nie odpala, ale słyszymy charakterystyczne, metaliczne stuki spowodowane uderzeniami koła zębatego osadzonego na wale wirnika o wieniec zębaty koła zamachowego, również możemy spodziewać się, że problem dotyczy akumulatora. Prawdopodobnie jest on częściowo rozładowany i napięcie przekazywane do włącznika elektromagnetycznego jest zbyt niskie. Może być to jednak także objaw zużywania się szczotek w rozruszniku lub usterka uzwojenia.

Rozrusznik kręci zbyt wolno

Standardowo najpierw warto upewnić się, czy wina nie leży po stronie akumulatora. Jeśli jest on naładowany, prawdopodobnie chodzi o to zużycie szczotek lub łożysk ślizgowych wirnika. Jednak to nie jedyna możliwa przyczyna tej usterki – awarii mógł ulec także silnik rozrusznika.

Hałasujący rozrusznik

Może zdarzyć się też tak, że rozrusznik uruchamia silnik, ale przy jego pracy słyszymy hałas. Wtedy najczęściej chodzi o zużycie zębnika lub tulei mechanizmu sprzęgającego. W takiej sytuacji najlepiej jak najszybciej udać się do specjalisty, który zdiagnozuje problem i wymieni uszkodzone elementy.

Regeneracja czy wymiana?

W przypadku problemów z rozrusznikiem najprościej jest wymienić tę część na nową, jednak jest to duża inwestycja dla właściciela samochodu. W wielu przypadkach nie jest ona na szczęście konieczna i wystarczająca okazuje się wymiana uszkodzonych podzespołów. Pozwala to na dużą oszczędność, gdyż koszt regeneracji rozrusznika jest dużo niższy niż koszt jego wymiany.